tirsdag 12. juni 2012

Beklager fru kringle, ditt bryst har blitt bekreftet

Når jeg tenker, så kommer hjernen min på de mest unødvendige ting. Jeg får helt tilfeldige tanker og idéer, når jeg går til skolen, før jeg sovner, i dusjen, når jeg lager mat, når jeg pusser tennene eller midt i norsktimen. 
I dag tenkte jeg jeg skulle fortelle om ord jeg har innsett opphavet til, eller bare lest feil, eller tillagt en helt ny mening... eller rett.

Skjønner du ikke hva jeg mener enda/høres det kjempekjedelig ut? Vel la meg ta dette for eksempel:

Det engelske ordet "Fish Tank". Jeg skulle søke på fisk av en eller annen grunn (har jeg nevnt at jeg vokste opp i et særdeles isolert fiskevær?), også kom ordet Fish Tank opp i dropdown-menyen som et søkeforslag. Her er det vanlige mennesker tenker på:

Min umiddelbare tanke var "WTH ke i faen e en fissj tænk og keffør e dæ så mange som ha søkt på det??" Jeg hadde selvsagt dette bildet i hodet:


Eventuelt:


Det tok noen sekunder før jeg innså at fishtank er et akvarium. HAH.



ok, men de andre tingene jeg har tenkt på er norske ord... noen som gir mer mening etter min resonnering (egentlig gir de fleste mindre mening og blir bare mer forvirrende) og noen ord som har gitt meg a-ha opplevelser. Først kan jeg ta de ordene som jeg så lenge har tenkt på som norske, men som egentlig sannsynligvis er engelske. FOR eksempel...

ordet "Mosjon". Jeg var på vei hjem fra skola, da jeg så en hund som sprang ved sida av eieren sin sykkel... Da tenkte jeg i min svært informative hjerne:

Også klikket noe på plass. Som bare ga mening.


Sikkert fra amerikansk, og sikkert et ganske nytt ord i norsk. Og sånn kan vi fortsette, for eksempel var jeg en gang ute å fisket med pappa, da han brukte et ord som jeg stusset på...


Hendelen, eller et spake, er nok fra det engelske "handle". Ha, jeg kan se for meg at noen leser fra en instruksjon på en båt eller noe, og selv om vi har ordet spake så brukte folk "handle" fordi det var det som stod i instruksjonen. Finnes sikkert mange sånne ord!

Jeg er flink til å tegne sjarker. Sjarken vår heter Nimbus, sånn btw. 
OG DEN FIKK NAVN LENGE FØR HARRY POTTER KOM UT.
(ordet sjark kommer fra russisk og betyr båt, faktisk)

Neste ord, kanskje det svakeste og litt out there og crazy banana, er ordet "blekk"
Jeg ser for meg at dette ordet oppstod på denne måten:


Altså ordet blekk kommer fra engelsk "black". Det er vel ikke kjempeutenkelig?

Det siste av engelske ord som later som de er norske har ikke noe spennende bakgrunn. jeg gikk av bussen og så eksosen, og tenkte: huh, er ikke ordet eksos ganske likt order "exhaust". Men jeg ser for meg at eksos er en bevisst og ganske fornuftig kamuflering av et engelsk ord, så det var neppe så kjempestore misforståelser ute og gikk ved opprinnelsen.



DET var alt av wannabenorske engelske ord. 

Her er noe annet jeg har tenkt på:
Noen ord gir egentlig ikke mye mening, og dette er tilfeldige ord som man bare setter prefikser foran, som "be-". Kanskje de gir mening på tysk eller noe. La meg ta et eksempel ordet "begikk". Gikk -eller gå- betyr bokstavelig talt at man bruker beina for å transportere seg selv fra et sted til et annet. MEN om man setter BE foran, og får "BEgikk" får det plutselig en helt ny mening. I følge meg burde dette ordet kunne brukes i denne sammenhengen:


Og kan brukes i alle lignende tur-situasjoner. Dette gjelder mange ord, for eksempel: Betenne:



EVT:


Eller min personlige favoritt (ignorer ordet beklage akkurat nå):


Disse ordene har helt klart rotet seg borti ting de bare burde holdt seg unna.
Flere lignende ord har lidd denne forvirrende skjebnen, f. eks: bestyrtet, beklage, bedra, bestikke, beskytte, bebreide, etc. 

Også har jeg en siste ting, som jeg tegnet mest fordi da jeg fortalte Aslaug om det, så var hennes første reaksjon å si "TEGN DET PLIS". For så å innse at det kan være bittelitt støtende, som jeg er enig i. MEN JEG GJORDE DET LIKEVEL.

jeg leste ( i en ganske seriøs avis) et innlegg på om 22. juli, også ble det skrevet "Da bomba sprang i oslo sentrum".
Beklager om dette oppfattes som ufølsomt, men ha fokus på skrivefeilen. Den er litt morsom. litt. 




Det var alt jeg ville si :) Nå skal jeg fortsette eksamensforberedelsene mine, tihi. 

GOD HELG

because I can <3<33<3<3<3<3<3

3 kommentarer:

  1. LOL SONJA DU E DEN BÆSTE TELL Å SKRIV BLOGG EVER

    SvarSlett
  2. heh http://i189.photobucket.com/albums/z36/katte_aslaug/Picture7.png

    SvarSlett