søndag 23. oktober 2011

Alternativ søvnsyklus

Jeg har alltid hatt bruk for flere timer i døgnet... Hjernen min ser ut til å tro at døgnet har 28 timer eller noe sånt, og derfor er jeg nesten alltid oppe mye senere enn andre. Disse fire ekstra timene har jeg god bruk for, det er da jeg er mest kreativ og får gjort det meste av skolearbeidet mitt.
Det kan høres brutalt og usunt ut, men jeg skal prøve en poly-søvnfase (direkte oversatt fra engelsk polyphasic sleep... lame't på norsk da).

i løpet av et 75-årig liv sover du omtrent 23 år. Er ikke det sykt? så mye tid... Med en alternativ søvnsyklus hadde du klart deg med 6-10 års søvn! Tenk så mye du kan få gjort på 10 ekstra ÅR! Wow...

Så teoriene bak syklusene går ut på at man kutter vekk de timene av søvnen som er "grunn" søvn (shallow sleep). I en 8-timers vanlig nattesøvn, er omtrent 2 timer dyp søvn, og det er KUN denne søvnfasen som er nødvendig for å være utvilt og holde seg psykologisk stabil. Altså har vi 6 timer for mye, men hvorfor? Teoriene går ut på at disse timene med "grunn" søvn ble før (og da mener jeg ca. da vi var aper) brukt til å bygge opp og hvile kroppens muskler og ledd etter en slitsom dag med å klatre i trær og jage vekk sabeltigre. Men siden vi i dag ikke er like fysisk aktive (spesielt ikke jeg), er disse timene rett og slett unødvendige.

Og derfor har noen funnet frem til alternative søvnfaser som passer bedre til sånne som meg!

Den vanligste er monofase-søvn: 7-9 timers søvn på natta, alt i ett.
Så er det bifase-søvn som er nest mest vanlig (tror allerede jeg er på denne): 4t på natta, 90min lur på dagen.
Så er det "everyman-syklusen": 3t på natta + 20 min lur 3 ganger på dagtid
også den ekstreme "überman-syklusen": 20min lur x6.
eller "dymaxion-syklusen" som er minst like ekstrem: 30min lur x4.

Jeg skal prøve meg på Everyman-syklusen, fordi det sies at den er den som er lettest å komme inn i, og hvis man skipper en lur er det ikke så farlig, i forhold til i überman-syklusen hvor du må starte helt på nytt hvis du misser en lur.... skumle greier.

Det er ikke påvist at slike søvnsykluser er helseskadelig på noen som helst måte. Folk har gått gjennom hele livet og hatt akkurat samme helseproblemer som slektninger, intet mer, intet mindre, og de har levd like lenge (om ikke lengre med tanke på alle de timene de vinner).
Til og med militæret i USA og NASA har tatt i bruk alternative søvnsykluser hos sine arbeidere. Tid er penger!

Så hvis de har prøvd, kan vel jeg prøve også!

Ved bruk av "everyman"-syklusen vil min daglige rutine se slik ut:

(Klokke: sove/våken)

01:
02:
03:
04: sove
05: sove
06: sove
07:
08:
09:
10:
11: (11:30) sove 20 min
12:
13:
14:
15:
16:
17: sove 20 min
18:
19:
20:
21:
22:
23: (23:30) sove 20 min
24:


Lurene kan skje en time etter eller en time før det tidspunktet skrevet her. så jeg må sove 20 min f. eks. mellom 16:00 og 18:00... Som jeg gjør uansett, perfekt! I tillegg har vi lunsj på skola AH-kurat 11:30, så det passer kjempebra for meg! :)

Ønsk meg lykke til!

..skal vi se, da har jeg 1 time og 20 min før jeg skal gå å legge meg... ah :D

...BECAUSE I CAN, BITCHES

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar